Samen leren, samen leven

Wereldoorlogen
Wij hebben het in groep 7-8 gehad over het thema wereldoorlogen.
Tijdens het thema hebben we geleerd over onder andere: de Eerst Wereldoorlog, de Tweede Wereldoorlog en over Anne Frank.
De oom van Rachel uit onze groep heeft ons meegenomen naar de bunkers bij Meerlebroek. Deze bunkers zijn gebouwd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij kon er  veel over vertellen.
In de klas hebben we de serie 13 in de oorlog gekeken en dat was erg interessant. Op 23 april hebben wij een toets van dit onderwerp zodat we kunnen laten zien wat we allemaal geleerd hebben. De kinderen van groep 7 gaan nog een verhaal schrijven over de Bevrijding. Het beste verhaal wordt uitgekozen. Het kind dat dit verhaal heeft geschreven, mag het voorlezen bij de bevrijdingsloop op 5 mei.
We sluiten af met nog een paar interessante weetjes:
Wist je dat: Bij de bombardementen in Amsterdam 800 mensen zijn om gekomen?
Wist je dat: Toen de Duitsers ons land hadden ingenomen er duizenden Nederlandse soldaten naar Duitsland gestuurd werden, ook als ze dit niet wilden?
Wist je dat: Rhenen een stadje is bij de Grebberg en daar in het begin van de oorlog veel werd gevochten?
Wist je dat: Het Nederlandse leger de stad onder water zette toen Duitsland aanviel?
 
Geschreven door Sofie en Dounia van de Avonturiers

EHBO lessen
Alle kinderen van groep 5 t/m 8 van OJBS de Triolier hebben de afgelopen weken EHBO les gehad van het Rode Kruis. Schoolbreed zijn we bezig met het Jeelo project ‘veilig helpen’, waarbij we leren wat je moet doen in onveilige situaties. Boukje en Judith kwamen twee keer een uur in de groepen vertellen wat je moet doen bij bijvoorbeeld: snijwonden, brandwonden, botbreuken, verstuikingen, verslikking en bewusteloosheid.
Hieronder leggen we kort uit wat je moet doen als iemand flauwvalt en hoe je moet reanimeren.
 
Flauwvallen
Als iemand flauwvalt, moet je diegene in de stabiele zijligging leggen, zodat het veilig is als diegene moet braken . Dat doe je door langs de persoon te gaan zitten en de arm die het verste weg van je ligt, voorzichtig neer te leggen. Dan leg je de rug van de arm op het gezicht. Het been dat het dichts bij je ligt, doe je voorzichtig omhoog en dan trek je diegene naar je toe.


Reanimeren
Bij reanimeren bel je de politie voor een ambulance. Daarna  kijk je het eerst of het slachtoffer ademt. Als dat niet het geval is, doe je 30 keer met twee handen tussen op de borst drukken. Dan geef je hem mond op mond beademing.
We hebben heel veel geleerd tijdens dit project. De meeste kinderen wisten nog niet echt wat ze moesten doen bij ongelukken. We weten nu bijvoorbeeld dat veiligheid van jezelf en anderen het allerbelangrijkste is. Ook kunnen we nu beter hulp bieden als er iets gebeurd is.
Judith en Boukje legden alles goed uit en het was leuk dat we ook dingen zelf mochten proberen.  Dit maakte het extra interessant.
Namens alle kinderen van de Triolier willen we het Rode Kruis heel erg bedanken!

Geschreven door: Inka Boonen
 
Voorlichting brandweer binnen het thema 'veilig helpen'.
De brandweer kwam vertellen over 2 onderwerpen: brand en hulpverlening.
Hij vertelde wat je moet doen als er brand is en hij vertelde hoe de brandweer op zoek gaat naar mensen die nog in het huis of gebouw zijn. Hij vertelde ook welke voertuigen de brandweer heeft en hoeveel ze er hadden. Verder vertelde hij ook grappige verhalen. Zo hebben ze bij de brandweer een keer een melding gekregen en toen kregen ze deur niet open, omdat er zoveel sleutels waren. Toen maakte ze alle deuren kapot, maar het bleek dat er geen brand was. Als jullie zo graag willen weten hoe laat de brandweer kwam: rond 14:00. Het was heel interessant wat hij vertelde.
Dankjewel Pieter Bongers!

Schrijvers van dit stuk: Lieve Boonen en Lieke Berden uit de griezelgroep.

  

Voorlichting over vuurwerk
Dinsdag 19-12-2017 hebben we vuurwerk voorlichting gehad. Een medewerker van Welkoop Jeroen gaf de les maar er was ook een politieagent bij. Hierin werd verteld wat we wel en niet moeten doen met vuurwerk.
Als je goed deed opletten kon je de vragen beantwoorden. Bijvoorbeeld wat moet je doen als je vuurwerk niet aangaat: antwoord is nat maken en weggooien. Hierin werd veel geleerd zeiden alle kinderen. Het was leuk maar natuurlijk ook heel leerzaam.
Op het eind kregen we een pakketje met: een veiligheidsbril, een lont, een lampje en nog een paar oordoppen om in je oren te doen bij nieuwjaar.

De politieagent vertelde ook nog iets over dat mensen soms illegaal vuurwerk hebben en soms te vroeg aansteken. In normalen kleding loopt de politie dan er gewoon naartoe en zeggen hallo wij zijn van de politie hoe heet je, waar woon je en hoe oud ben je.

Dit was heel leerzaam.
Maar gelukkig op het einde vond iedereen vuurwerk nog leuk!
 
Groetjes,
Kiki uit de griezelgroep 7


Jeelo project omgaan met geld: schrijf een bedrijfsplan.
OJBS De Triolier is bezig met het Jeelo-project: ‘’Omgaan met geld’’  In groep 7/8 wordt nu gewerkt aan een bedrijfsplan. Dan maken groepjes van verschillende kinderen plannen om een denkbeeldig bedrijf op te richten. Hierdoor leren ze om een overzicht te maken van inkomsten en uitgaven en hoe ze winst kunnen maken met een bedrijf. Ze denken na over inkomsten en uitgaven; leggen ze zelf geld bij? Steunt iemand hun bedrijfje? Voor hoeveel verkopen ze hun product? Hoeveel denken ze daaraan te verdienen? Voorbeelden van een product dat bedacht is zijn wafels, cupcakes en limonade. Ook wordt er een reclamespotje gemaakt.

‘Koop een cup cake van CupecakeCup’, is een voorbeeld van een reclamespotje.  Er kwam speciaal iemand om het reclamespotje op te nemen. Dan wordt een werkelijkheid gemaakt; klopt het hoeveel we er echt aan kunnen verdienen? Komen we uiteindelijk geld te kort, of houden we geld over? Dan is het plan zo goed uitgewerkt dat ze het zouden kunnen uitvoeren. Sommige kinderen schenken de opbrengst aan het goede doel. Daar wordt de wereld ook een stukje beter van.

Onze eigen ervaring is positief. Het is leuk om een plan te maken voor een bedrijfje. Uitrekenen hoeveel we denken te kunnen verdienen, en uiteindelijk waren we van plan om ons bedrijfje niet bij een plan te houden, maar ook te gaan oprichten. We verkopen wafels voor mensen, ons bedrijfje heet ‘stichting voel je vrij’. Dan halen we geld op voor Kika. We vinden het een super leuk en leerzaam project!

Geschreven door Dean en Niek uit groep 7 en 8
 
Eerste weekopening van het schooljaar!
Op maandag 11 september stond de eerste weekopening van het schooljaar gepland. De griezelgroep vertelde over het aankomende kamp, had een leuke quiz over alle stamgroepleiders en zongen alvast wat kampliedjes. Het was erg gezellig!


Kikkerpoel groep 8.
Wij zijn donderdagmiddag 21 september met alle kinderen van groep 8 naar de kikkerpoel geweest. Dat was heel leuk! We hebben daar veel over dieren, planten en bomen geleerd. We hebben ook met veel verschillende materialen gewerkt, zoals: zaag, heggenschaar en takkenschaar. Met deze materialen hebben we bomen en planten weggehaald. We hebben de poel boom- en takken vrij gemaakt zodat er weer diertjes kunnen leven. Bijvoorbeeld kikkers en salamanders. We kregen ook een mok van de gemeente Beesel als bedankje. Het was een actieve en geslaagde middag! Geschreven door: Mika, Lars en Marciano.
  
Bezoek Jos Geurts.
Op vrijdag 22 september is Jos Geurts op bezoek geweest in groep 8. Hij heeft van alles verteld over verschillende diersoorten. Ook mochten kinderen de dieren aaien en vasthouden. Het was een spannende en leerzame ochtend!